‘Klimaattafel negeert CO2-reductie door slimmer rijgedrag’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Minder tanken is de beste oplossing. (Foto: Shutterstock)

In de voorstellen van de Klimaattafel Mobiliteit ontbreekt de meest voor de hand liggende optie om verkeersemissies te verminderen: verbetering van rijgedrag. De klimaatwinst daarvan kan oplopen tot wel 3 Mton CO2-reductie per jaar, evenveel als een kolencentrale uitstoot. Dat blijkt uit een analyse van Martin Kroon en Henk Wardenaar, oud-projectleiders snelheden/HNR bij VROM en Verkeer en Waterstaat, in het tijdschrift Milieu. Met het huidige rijgedrag wordt maar liefst 30 tot 40 procent brandstof verspild, schrijven ze.

Met name door minder toeren te maken en rustiger acceleratie is flinke CO2-winst te boeken. Bijkomend voordeel is dat er minder slijtage van motoren, banden en remmen is en dat het leidt tot minder verkeersongevallen. Een afname van het verbruik met 10 procent bespaart op jaarbasis circa al 1,4 miljard liter brandstof met een waarde van meer dan 2 miljard euro. 

Beide verkeersexperts uiten in hun artikel stevige kritiek op de eenzijdige keuze van het Klimaatakkoord voor elektrische auto’s en andere technische innovaties, die zich “meestal nog moeten bewijzen”. Onder de noemer ‘Het Nieuwe Rijden’ (HNR) kreeg snelheidsbeheersing en zuinig rijgedrag onder hun leiding binnen het rijksbeleid jarenlang prioriteit. HNR betekent vooral minder toeren maken bij elke snelheid. De twee stellen dat het programma buitengewoon kosteneffectief was, er zou een reductie van 0,6 Mton CO2 per jaar zijn gerealiseerd. De keerzijde van HNR is dat het door veel autotechnici wordt aangewezen als de oorzaak van veel motorstoringen door interne vervuiling. Zo zou het onder meer het regeneratieproces van diesels verstoren. 

Kroon en Wardenaar pleiten voor het opzetten van een nieuwe HNR-campagne omdat het relatief goedkoop is. “Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze kansrijke optie door de Klimaattafel Mobiliteit wordt genegeerd”, aldus de auteurs. “Zelfs de woorden ‘snelheid’ en ‘rijgedrag’ komen niet in de voorstellen voor.”

‘Klimaattafel negeert CO2-reductie door slimmer rijgedrag’ | Fleet&Mobility

‘Klimaattafel negeert CO2-reductie door slimmer rijgedrag’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Minder tanken is de beste oplossing. (Foto: Shutterstock)

In de voorstellen van de Klimaattafel Mobiliteit ontbreekt de meest voor de hand liggende optie om verkeersemissies te verminderen: verbetering van rijgedrag. De klimaatwinst daarvan kan oplopen tot wel 3 Mton CO2-reductie per jaar, evenveel als een kolencentrale uitstoot. Dat blijkt uit een analyse van Martin Kroon en Henk Wardenaar, oud-projectleiders snelheden/HNR bij VROM en Verkeer en Waterstaat, in het tijdschrift Milieu. Met het huidige rijgedrag wordt maar liefst 30 tot 40 procent brandstof verspild, schrijven ze.

Met name door minder toeren te maken en rustiger acceleratie is flinke CO2-winst te boeken. Bijkomend voordeel is dat er minder slijtage van motoren, banden en remmen is en dat het leidt tot minder verkeersongevallen. Een afname van het verbruik met 10 procent bespaart op jaarbasis circa al 1,4 miljard liter brandstof met een waarde van meer dan 2 miljard euro. 

Beide verkeersexperts uiten in hun artikel stevige kritiek op de eenzijdige keuze van het Klimaatakkoord voor elektrische auto’s en andere technische innovaties, die zich “meestal nog moeten bewijzen”. Onder de noemer ‘Het Nieuwe Rijden’ (HNR) kreeg snelheidsbeheersing en zuinig rijgedrag onder hun leiding binnen het rijksbeleid jarenlang prioriteit. HNR betekent vooral minder toeren maken bij elke snelheid. De twee stellen dat het programma buitengewoon kosteneffectief was, er zou een reductie van 0,6 Mton CO2 per jaar zijn gerealiseerd. De keerzijde van HNR is dat het door veel autotechnici wordt aangewezen als de oorzaak van veel motorstoringen door interne vervuiling. Zo zou het onder meer het regeneratieproces van diesels verstoren. 

Kroon en Wardenaar pleiten voor het opzetten van een nieuwe HNR-campagne omdat het relatief goedkoop is. “Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze kansrijke optie door de Klimaattafel Mobiliteit wordt genegeerd”, aldus de auteurs. “Zelfs de woorden ‘snelheid’ en ‘rijgedrag’ komen niet in de voorstellen voor.”