MaaS-dochter Pon lanceert meta-mobiliteitsapp Huub

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De app is al te downloaden. (Beeld: Pon)

Next Urban Mobility, een mobiliteitsdochter van Pon Holdings, heeft de deelmobiliteitsapp Huub gelanceerd. Via de app kunnen verschillende vormen van deelvervoer zoals fietsen, scooters en auto’s, waaronder die van Pon-dochter Greenwheels, worden gereserveerd. Next Urban Mobility rolt Huub gefaseerd uit, aan de hand van locaties ‘Huub-spots’ van bedrijven en woningprojecten die mobiliteit anders willen organiseren voor hun medewerkers of bewoners.  Er zijn nu 5 ‘Huub-spots’ open en dat worden er dit jaar naar verwachting 20. Op termijn moet Huub een meta-aanbieder worden, waarmee ook gereserveerd kan worden bij (een groot deel van de) concurrerende mobiliteitsaanbieders.

Dat meldde Matthijs Boon, business development manager bij het bedrijf, dinsdag op het FFWD Mobiliteitsevent in Rotterdam.

Grote investering

“Huub moet de zorgen over beschikbaarheid wegnemen, dat is essentieel om een succesvol mobiliteitsplatform te kunnen bouwen”, vertelde Boon. Daarbij ontbreekt het nog aan meta-aanbieders. “Wij hebben onze eigen vervoersproducten, maar er is nog veel meer aanbod. Voor een divers aanbod is het nodig om zo veel mogelijk diensten en services aan te bieden, die allemaal vanuit Huub te reserveren zijn. Switchen tussen aanbieders, wat nu voor veel ergernis zorgt bij mensen die een deelauto zoeken, behoort dan tot het verleden.” Volgens Boon gaat het aansluiten stapsgewijs. “Net als wij zijn het voornamelijk start- en scale-ups. Kleine bedrijven voor wie het realiseren van een aansluiting een relatief grote investering is.” Huub is nu live met een basisversie van de app en in mei komt er een uitgebreidere versie uit.

Bij grote stedenbouwkundige projecten wordt in hoog tempo de parkeerruimte afgebouwd. Volgens Boon komen er in het nieuwbouwproject bij de voormalige Bijlmerbajes maar zeer beperkte parkeermogelijkheden.  “Daar waar schaarste is, ontstaat ruimte voor ons. Wij gaan daar alle deelvervoersmodaliteiten bieden. En daarbij ervoor zorgen dat ook op piekmomenten er voldoende capaciteit is, dat regelen we samen met onze lokale retailpartners. Binnen afzienbare tijd is alles via de app te gebruiken, er is geen kaart, sleutels of iets dergelijks meer nodig.”

Per uur

Veel autobezitters hebben geen reëel inzicht in de kosten van een eigen auto. “Die is duurder dan wordt gedacht. Op het moment dat mensen dat realiseren, zijn ze ontvankelijker voor betalen voor gebruik in plaats van bezit. En om ze nog verder te ontzorgen, kopen wij desgewenst hun huidige auto in. Ook medewerkers van bedrijven die in een ‘Huub-spot’ werken, kunnen de app gebruiken. Dat is voor ons een belangrijke groeimarkt.”

Binnen Huub wordt er per uur betaald en niet ook nog per kilometer. “We houden het zo simpel mogelijk. En als iemand de auto bij zich wil houden, dan betaalt hij daarvoor. Dan gebruik je de auto voor comfort.”

Pon hoopt dat in Huub alles waar de afgelopen jaren in werd geïnvesteerd samen komt. Met Shuttel biedt het al een (OV-)mobiliteitspas, terwijl met Mind er gewerkt wordt aan data-oplossingen. “Dat betekent dat wij steeds beter in staat zijn om de mobiliteitsvraag te voorspellen. Tot op het niveau van de gebruiker. Als die ieder jaar in de zomer drie weken naar Frankrijk gaat, dan moeten wij dus zorgen dat wij in die periode passend vervoerd kunnen bieden. Ook als veel van onze gebruikers tegelijk op vakantie gaan. Of als iemand op donderdag altijd met de fiets gaat, dan moeten wij aan deze persoon op donderdag de juiste fiets aanbieden, en niet alle andere vervoersmogelijkheden.”

MaaS-dochter Pon lanceert meta-mobiliteitsapp Huub | Fleet&Mobility

MaaS-dochter Pon lanceert meta-mobiliteitsapp Huub

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De app is al te downloaden. (Beeld: Pon)

Next Urban Mobility, een mobiliteitsdochter van Pon Holdings, heeft de deelmobiliteitsapp Huub gelanceerd. Via de app kunnen verschillende vormen van deelvervoer zoals fietsen, scooters en auto’s, waaronder die van Pon-dochter Greenwheels, worden gereserveerd. Next Urban Mobility rolt Huub gefaseerd uit, aan de hand van locaties ‘Huub-spots’ van bedrijven en woningprojecten die mobiliteit anders willen organiseren voor hun medewerkers of bewoners.  Er zijn nu 5 ‘Huub-spots’ open en dat worden er dit jaar naar verwachting 20. Op termijn moet Huub een meta-aanbieder worden, waarmee ook gereserveerd kan worden bij (een groot deel van de) concurrerende mobiliteitsaanbieders.

Dat meldde Matthijs Boon, business development manager bij het bedrijf, dinsdag op het FFWD Mobiliteitsevent in Rotterdam.

Grote investering

“Huub moet de zorgen over beschikbaarheid wegnemen, dat is essentieel om een succesvol mobiliteitsplatform te kunnen bouwen”, vertelde Boon. Daarbij ontbreekt het nog aan meta-aanbieders. “Wij hebben onze eigen vervoersproducten, maar er is nog veel meer aanbod. Voor een divers aanbod is het nodig om zo veel mogelijk diensten en services aan te bieden, die allemaal vanuit Huub te reserveren zijn. Switchen tussen aanbieders, wat nu voor veel ergernis zorgt bij mensen die een deelauto zoeken, behoort dan tot het verleden.” Volgens Boon gaat het aansluiten stapsgewijs. “Net als wij zijn het voornamelijk start- en scale-ups. Kleine bedrijven voor wie het realiseren van een aansluiting een relatief grote investering is.” Huub is nu live met een basisversie van de app en in mei komt er een uitgebreidere versie uit.

Bij grote stedenbouwkundige projecten wordt in hoog tempo de parkeerruimte afgebouwd. Volgens Boon komen er in het nieuwbouwproject bij de voormalige Bijlmerbajes maar zeer beperkte parkeermogelijkheden.  “Daar waar schaarste is, ontstaat ruimte voor ons. Wij gaan daar alle deelvervoersmodaliteiten bieden. En daarbij ervoor zorgen dat ook op piekmomenten er voldoende capaciteit is, dat regelen we samen met onze lokale retailpartners. Binnen afzienbare tijd is alles via de app te gebruiken, er is geen kaart, sleutels of iets dergelijks meer nodig.”

Per uur

Veel autobezitters hebben geen reëel inzicht in de kosten van een eigen auto. “Die is duurder dan wordt gedacht. Op het moment dat mensen dat realiseren, zijn ze ontvankelijker voor betalen voor gebruik in plaats van bezit. En om ze nog verder te ontzorgen, kopen wij desgewenst hun huidige auto in. Ook medewerkers van bedrijven die in een ‘Huub-spot’ werken, kunnen de app gebruiken. Dat is voor ons een belangrijke groeimarkt.”

Binnen Huub wordt er per uur betaald en niet ook nog per kilometer. “We houden het zo simpel mogelijk. En als iemand de auto bij zich wil houden, dan betaalt hij daarvoor. Dan gebruik je de auto voor comfort.”

Pon hoopt dat in Huub alles waar de afgelopen jaren in werd geïnvesteerd samen komt. Met Shuttel biedt het al een (OV-)mobiliteitspas, terwijl met Mind er gewerkt wordt aan data-oplossingen. “Dat betekent dat wij steeds beter in staat zijn om de mobiliteitsvraag te voorspellen. Tot op het niveau van de gebruiker. Als die ieder jaar in de zomer drie weken naar Frankrijk gaat, dan moeten wij dus zorgen dat wij in die periode passend vervoerd kunnen bieden. Ook als veel van onze gebruikers tegelijk op vakantie gaan. Of als iemand op donderdag altijd met de fiets gaat, dan moeten wij aan deze persoon op donderdag de juiste fiets aanbieden, en niet alle andere vervoersmogelijkheden.”