Mobiliteitsschaarste dwingt tot ander reisgedrag

Interview | Carlo van de Weijer: We worden MaaS-moe

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Carlo van de Weijer: We moeten stoppen met zeuren en accepteren dat er files zijn. (Foto: Heliview)

Autobezit verschuift al langere tijd naar autogebruik en steeds meer mensen kiezen nu al voor een private leaseauto in plaats van het bezit van een eigen auto. De MaaS-platformen schieten inmiddels bijna als paddenstoelen uit de grond, waarbij allerlei diensten aan elkaar geknoopt worden in één app. Daar moet dan ook mee betaald kunnen worden. Alle vormen van mobiliteit zijn on demand te bestellen via een app. Er wordt bovendien alleen betaald voor wat daadwerkelijk gebruikt wordt. Maar, volgens Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility bij de TU/Eindhoven, begint de MaaS-moeheid inmiddels toe te slaan. “Er wordt al 15 jaar over gesproken, maar er bestaat nog geen enkele goede businesscase. Ik denk wel dat een allesomvattend platform met betaalfunctie de toekomst heeft. Er is echter nog een lange weg te gaan.”

Files

Van de Weijer legt uit dat veel mensen denken dat we mobiel zijn om van A naar B te komen, terwijl mobiel zijn juist in de mens zit. “Ook zonder doel willen we mobiel zijn. Dat blijft in de toekomst ook zo.” Van de Weijer is een van de keynote speakers tijdens het event Fleet Mobility Live op 21 mei in het Nieuwegein Business Center. Dat we mobiel blijven is dus een gegeven, alleen de invulling ervan verandert. “Het kan nog veel slimmer, veiliger en schoner. Files blijven voorlopig nog wel bestaan. We moeten, vrees ik, stoppen met zeuren en accepteren dat er files zijn. We zitten straks in deels zelfrijdende auto’s, dan vinden we files ook minder erg omdat je tegelijkertijd kan werken bijvoorbeeld. Op het nieuws hoor je veel over de economische schade door files, maar blijkbaar vinden mensen het niet erg genoeg om een andere manier van reizen te kiezen. Bovendien staat er steeds meer vrijetijdsvervoer in de file. In de berekeningen van de fileschade worden ook mensen meegeteld die naar Ikea gaan en daar moeten we mee ophouden. Verkeersongevallen zijn veel duurder, het veiliger maken van het verkeer is veel belangrijker.”

Infrastructuur

Het verkeer wordt vooral veiliger door technologische innovaties in auto’s. En die technieken moeten versneld in auto’s worden toegepast. “De helft van de ongevallen die nu plaatsvinden kan voorkomen worden als techniek wordt toegepast die nu al op de plank ligt. Tegenwoordig gebeuren de meeste ongelukken doordat iemand achter het stuur is afgeleid, vaak door de smartphone. Dat gedrag moet stoppen, maar technologie die auto’s op tijd laat remmen of piept in de buurt van belijning, levert al een enorme bijdrage aan de veiligheid op de weg.” Volgens Van de Weijer moet niet alleen ons gedrag en technologie bijdragen aan een grotere verkeersveiligheid, ook de infrastructuur moet worden aangepakt. “Overal binnen de bebouwde kom waar fietsen en auto’s gemengd rijden moet de maximumsnelheid worden verlaagd naar 30 km/uur. Is dat niet mogelijk? Dan moeten de autobaan en het fietspad van elkaar gescheiden worden. Een klein deel van de bomen op gevaarlijke plekken langs de provinciale weg moeten worden afgeschermd of weggehaald. Als er dan ondanks veel slimmere auto’s toch een ongeval gebeurt, laat de impact dan zo klein mogelijk zijn. Een vergevingsgezinde infrastructuur zet meer zoden aan de dijk dan bijvoorbeeld snelheidscontroles op de snelweg.

Schonere banden

amber gebruikers htcAuto’s moeten ook schoner worden: meer EV’s op de weg en er moet volgens Van de Weijer meer aandacht besteed worden aan banden. “Banden en remmenslijtage zijn bij conventionele auto’s veel milieuonvriendelijker dan emissies uit de uitlaat. Daar wordt nu nog niet veel over gesproken, maar dat komt nog wel.”

Territorium

Pas als het verkeer slimmer, veiliger en schoner is moeten we gaan nadenken over filebestrijding. Een probleem dat overblijft is dat het steeds drukker op de weg wordt. Meer mensen rijden auto en blijven langer autorijden. “Autorijden wordt bovendien steeds goedkoper. Private lease neemt toe in populariteit en van de inkoopkracht van leasemaatschappijen profiteert de private leaseklant. Mensen houden graag vast aan hun eigen auto, maar dan in abonnementsvorm. Een auto is een uitbreiding van het territorium, het blijkt lastig om daar afstand van te doen.” Hoe drukker het wordt, hoe meer files er zijn. “Daar kun je zelf ook op inspelen. Zo plan ik nooit een afspraak voor 10 uur ’s ochtends, de trein pak ik buiten de spits en als ik verder weg ergens vroeg moet zijn, boek ik een hotel.”

Daarbovenop is het ruimtebeslag van alle auto’s een probleem. “Zeker in stedelijke gebieden kunnen we die auto’s niet meer kwijt. De verschuiving van bezit naar gebruik vindt daar als eerste plaats. Mensen vinden het al minder erg om hun private leaseauto te delen dan hun eigen auto. De kosten voor onderhoud zijn immers gedekt in het leasebedrag. Ik verwacht dat in steden in de toekomst weer meer parkeergarages worden gebouwd, maar dan nog is het ruimtebeslag van auto’s heel inefficiënt. Er moeten geen incentives meer gegeven worden om ons bovengemiddeld lange woon-werkverkeer te steunen: schaf wat mij betreft de kilometervergoeding af. Zo’n vergoeding leidt alleen maar tot onverstandig reisgedrag. Stimuleer juist dat mensen gaan fietsen of dichter bij huis werk zoeken. Ook moet er meer gedeeld worden of voor andere modaliteiten gekozen. Daar kunnen innovatieve start-ups een bijdrage aan leveren”, besluit Van de Weijer.

Amber & Lightyear

Van de Weijer neemt op 21 mei twee start-ups mee naar het event Fleet Mobility Live: Steven Nelemans, ceo van Amber Mobility, en Lex Hoefsloot, ceo van Lightyear. Amber Mobility is een (nu nog) zakelijk deelautoconcept dat werkt met EV’s-hubs. Zij garanderen 100% beschikbaarheid van mobiliteit. Bij Lightyear wordt aan een auto op zonne-energie gewerkt.

steven nelemans

lex hoefsloot

Het gesprek tussen de afsluitende keynotes is gepland van 15.15 tot 16.00 uur. Dit is onderdeel van de branchemiddag van het evenement, die voor iedereen toegankelijk is. 

Interview | Carlo van de Weijer: We worden MaaS-moe | Fleet&Mobility
Mobiliteitsschaarste dwingt tot ander reisgedrag

Interview | Carlo van de Weijer: We worden MaaS-moe

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Carlo van de Weijer: We moeten stoppen met zeuren en accepteren dat er files zijn. (Foto: Heliview)

Autobezit verschuift al langere tijd naar autogebruik en steeds meer mensen kiezen nu al voor een private leaseauto in plaats van het bezit van een eigen auto. De MaaS-platformen schieten inmiddels bijna als paddenstoelen uit de grond, waarbij allerlei diensten aan elkaar geknoopt worden in één app. Daar moet dan ook mee betaald kunnen worden. Alle vormen van mobiliteit zijn on demand te bestellen via een app. Er wordt bovendien alleen betaald voor wat daadwerkelijk gebruikt wordt. Maar, volgens Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility bij de TU/Eindhoven, begint de MaaS-moeheid inmiddels toe te slaan. “Er wordt al 15 jaar over gesproken, maar er bestaat nog geen enkele goede businesscase. Ik denk wel dat een allesomvattend platform met betaalfunctie de toekomst heeft. Er is echter nog een lange weg te gaan.”

Files

Van de Weijer legt uit dat veel mensen denken dat we mobiel zijn om van A naar B te komen, terwijl mobiel zijn juist in de mens zit. “Ook zonder doel willen we mobiel zijn. Dat blijft in de toekomst ook zo.” Van de Weijer is een van de keynote speakers tijdens het event Fleet Mobility Live op 21 mei in het Nieuwegein Business Center. Dat we mobiel blijven is dus een gegeven, alleen de invulling ervan verandert. “Het kan nog veel slimmer, veiliger en schoner. Files blijven voorlopig nog wel bestaan. We moeten, vrees ik, stoppen met zeuren en accepteren dat er files zijn. We zitten straks in deels zelfrijdende auto’s, dan vinden we files ook minder erg omdat je tegelijkertijd kan werken bijvoorbeeld. Op het nieuws hoor je veel over de economische schade door files, maar blijkbaar vinden mensen het niet erg genoeg om een andere manier van reizen te kiezen. Bovendien staat er steeds meer vrijetijdsvervoer in de file. In de berekeningen van de fileschade worden ook mensen meegeteld die naar Ikea gaan en daar moeten we mee ophouden. Verkeersongevallen zijn veel duurder, het veiliger maken van het verkeer is veel belangrijker.”

Infrastructuur

Het verkeer wordt vooral veiliger door technologische innovaties in auto’s. En die technieken moeten versneld in auto’s worden toegepast. “De helft van de ongevallen die nu plaatsvinden kan voorkomen worden als techniek wordt toegepast die nu al op de plank ligt. Tegenwoordig gebeuren de meeste ongelukken doordat iemand achter het stuur is afgeleid, vaak door de smartphone. Dat gedrag moet stoppen, maar technologie die auto’s op tijd laat remmen of piept in de buurt van belijning, levert al een enorme bijdrage aan de veiligheid op de weg.” Volgens Van de Weijer moet niet alleen ons gedrag en technologie bijdragen aan een grotere verkeersveiligheid, ook de infrastructuur moet worden aangepakt. “Overal binnen de bebouwde kom waar fietsen en auto’s gemengd rijden moet de maximumsnelheid worden verlaagd naar 30 km/uur. Is dat niet mogelijk? Dan moeten de autobaan en het fietspad van elkaar gescheiden worden. Een klein deel van de bomen op gevaarlijke plekken langs de provinciale weg moeten worden afgeschermd of weggehaald. Als er dan ondanks veel slimmere auto’s toch een ongeval gebeurt, laat de impact dan zo klein mogelijk zijn. Een vergevingsgezinde infrastructuur zet meer zoden aan de dijk dan bijvoorbeeld snelheidscontroles op de snelweg.

Schonere banden

amber gebruikers htcAuto’s moeten ook schoner worden: meer EV’s op de weg en er moet volgens Van de Weijer meer aandacht besteed worden aan banden. “Banden en remmenslijtage zijn bij conventionele auto’s veel milieuonvriendelijker dan emissies uit de uitlaat. Daar wordt nu nog niet veel over gesproken, maar dat komt nog wel.”

Territorium

Pas als het verkeer slimmer, veiliger en schoner is moeten we gaan nadenken over filebestrijding. Een probleem dat overblijft is dat het steeds drukker op de weg wordt. Meer mensen rijden auto en blijven langer autorijden. “Autorijden wordt bovendien steeds goedkoper. Private lease neemt toe in populariteit en van de inkoopkracht van leasemaatschappijen profiteert de private leaseklant. Mensen houden graag vast aan hun eigen auto, maar dan in abonnementsvorm. Een auto is een uitbreiding van het territorium, het blijkt lastig om daar afstand van te doen.” Hoe drukker het wordt, hoe meer files er zijn. “Daar kun je zelf ook op inspelen. Zo plan ik nooit een afspraak voor 10 uur ’s ochtends, de trein pak ik buiten de spits en als ik verder weg ergens vroeg moet zijn, boek ik een hotel.”

Daarbovenop is het ruimtebeslag van alle auto’s een probleem. “Zeker in stedelijke gebieden kunnen we die auto’s niet meer kwijt. De verschuiving van bezit naar gebruik vindt daar als eerste plaats. Mensen vinden het al minder erg om hun private leaseauto te delen dan hun eigen auto. De kosten voor onderhoud zijn immers gedekt in het leasebedrag. Ik verwacht dat in steden in de toekomst weer meer parkeergarages worden gebouwd, maar dan nog is het ruimtebeslag van auto’s heel inefficiënt. Er moeten geen incentives meer gegeven worden om ons bovengemiddeld lange woon-werkverkeer te steunen: schaf wat mij betreft de kilometervergoeding af. Zo’n vergoeding leidt alleen maar tot onverstandig reisgedrag. Stimuleer juist dat mensen gaan fietsen of dichter bij huis werk zoeken. Ook moet er meer gedeeld worden of voor andere modaliteiten gekozen. Daar kunnen innovatieve start-ups een bijdrage aan leveren”, besluit Van de Weijer.

Amber & Lightyear

Van de Weijer neemt op 21 mei twee start-ups mee naar het event Fleet Mobility Live: Steven Nelemans, ceo van Amber Mobility, en Lex Hoefsloot, ceo van Lightyear. Amber Mobility is een (nu nog) zakelijk deelautoconcept dat werkt met EV’s-hubs. Zij garanderen 100% beschikbaarheid van mobiliteit. Bij Lightyear wordt aan een auto op zonne-energie gewerkt.

steven nelemans

lex hoefsloot

Het gesprek tussen de afsluitende keynotes is gepland van 15.15 tot 16.00 uur. Dit is onderdeel van de branchemiddag van het evenement, die voor iedereen toegankelijk is.