Overheid streeft naar 100 duizend deelauto’s op het platteland in 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ook op het platteland biedt autodelen voordelen, vindt het ministerie. (Foto: Shutterstock)

De overheid streeft in 2021 naar 100 duizend deelauto’s  met minimaal 700 duizend gebruikers. Zo maakt het kabinet bekend.

Het CROW, kennispartner van de overheid, becijferde onlangs dat het aantal gebruikers van deelauto’s is toegenomen van 400 duizend in 2018 tot 515 duizend in 2019. Ook blijkt dat deelauto’s vaak in de plaats komen van een eigen tweede auto. Daarnaast is kostenbesparing vaak een argument.  Volgens de overheid staat een auto in Nederland gemiddeld 23 uur stil van de 24 uur. Ook heeft autodelen voordelen voor het klimaat en luchtkwaliteit, aldus de minister.

 “Je denkt bij autodelen misschien snel aan de stad. Maar het is juist ook een oplossing voor regio’s waar afstanden langer zijn”, aldus minister Van Veldhoven. Onder de twintig plattelandsgemeenten vallen bijvoorbeeld Medemblik, Schouwen-Duiveland, Twenterand, Westerveld, Borger-Odoorn en Hulst.

Het kabinet wil de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent hebben verlaagd en zet mede daarom in op meer gebruik van deelauto’s. 

Overheid streeft naar 100 duizend deelauto’s op het platteland in 2021 | Fleet&Mobility

Overheid streeft naar 100 duizend deelauto’s op het platteland in 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ook op het platteland biedt autodelen voordelen, vindt het ministerie. (Foto: Shutterstock)

De overheid streeft in 2021 naar 100 duizend deelauto’s  met minimaal 700 duizend gebruikers. Zo maakt het kabinet bekend.

Het CROW, kennispartner van de overheid, becijferde onlangs dat het aantal gebruikers van deelauto’s is toegenomen van 400 duizend in 2018 tot 515 duizend in 2019. Ook blijkt dat deelauto’s vaak in de plaats komen van een eigen tweede auto. Daarnaast is kostenbesparing vaak een argument.  Volgens de overheid staat een auto in Nederland gemiddeld 23 uur stil van de 24 uur. Ook heeft autodelen voordelen voor het klimaat en luchtkwaliteit, aldus de minister.

 “Je denkt bij autodelen misschien snel aan de stad. Maar het is juist ook een oplossing voor regio’s waar afstanden langer zijn”, aldus minister Van Veldhoven. Onder de twintig plattelandsgemeenten vallen bijvoorbeeld Medemblik, Schouwen-Duiveland, Twenterand, Westerveld, Borger-Odoorn en Hulst.

Het kabinet wil de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent hebben verlaagd en zet mede daarom in op meer gebruik van deelauto’s.