Mobiliteitsoplossingen

ALD biedt routekaart voor mobiliteitsbeleid in Design Center

Het Design Center (Foto: ALD).

Leasemaatschappij ALD Automotive ziet dat steeds meer klanten inmiddels weten hoe een modern mobiliteitsbeleid kan worden ingevuld, maar het ontbrak nog aan het juiste gereedschap om het te implementeren. Met het Design Center moet daar verandering in komen.

Leasemaatschappij ALD Automotive zette vijf jaar geleden een Experience Center op, waar klanten konden ervaren hoe de nieuwe mobiliteitsconcepten van ALD werkten. Van carsharing tot en met de app ALD Move, waarin alle vervoermiddelen zijn gekoppeld om zo op de meest efficiënte wijze een reis te kunnen maken. Volgens Lonneke van der Horst, marketing- en strategiedirecteur bij ALD Automotive, is het nu tijd voor de volgende fase: die waarin de wagenparkbeheerder zijn mobiliteitsbeleid kan inrichten. Het Experience Center is daarom aangevuld met een Mobility Design Center. “Vijf jaar gelden waren alle diensten die we aanboden nog nieuw. De vraag moest ook nog op gang komen. We zien dat er nu veel meer vraag is naar een breder mobiliteitsbeleid, dat niet uitgaat van leaseauto’s maar van alle zakelijke reisbewegingen van de medewerkers. In ons Design Center vullen we samen met onze klanten nu het mobiliteitsbeleid in.”

Er is bijvoorbeeld een module waarin de klant zijn wensen kan invullen: tot hoeveel kilometer is woon-werk met de fiets te doen? Wanneer komt het Openbaar Vervoer in beeld? Voor welke reis past een leaseauto en wanneer is een deelauto voldoende? Via de module worden deze ‘reisregels’ gekoppeld aan het reisgedrag van de medewerkers. “Als een mobiliteitsmanager invoert dat tot 5 kilometer de fiets het uitgangspunt is, kan hij gelijk zien voor hoeveel medewerkers dit dan het geschikte vervoermiddel is.”

Inzichtelijk

Zo kan ook worden ingeschat of een medewerker beter de auto of het Openbaar Vervoer kan nemen. Ook de kosten zijn inzichtelijk, evenals de impact op de CO2-uitstoot en bijvoorbeeld het aantal parkeerplekken. Van der Horst verwacht dat de tijd nu rijp is voor een project als dit. Het sluit ook aan bij de app ALD Move, waarmee per reis de meest efficiënte combinatie van vervoermiddelen wordt getoond. “We verwachten eind van dit jaar meer dan duizend gebruikers voor deze app te hebben. Mede door Covid zien we dat de behoefte om mobiliteit anders in te richten, steeds groter wordt”, aldus Van der Horst.

Dat ook andere leasemaatschappijen, zoals Arval, steeds meer verschuiven van de auto naar mobiliteit in bredere zin, ziet ze als een goed signaal. “Uiteindelijk stimuleert het de vraag als het aanbod vergroot. Wij denken dat alleen redeneren vanuit de leaseauto niet de toekomst is. Dat blijkt ook wel uit de verschuiving van zakelijk leasen naar private lease, vaak in combinatie met een mobiliteitsbudget.”

ALD biedt routekaart voor mobiliteitsbeleid in Design Center | Fleet&Mobility

ALD biedt routekaart voor mobiliteitsbeleid in Design Center

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Het Design Center (Foto: ALD).

Leasemaatschappij ALD Automotive zette vijf jaar geleden een Experience Center op, waar klanten konden ervaren hoe de nieuwe mobiliteitsconcepten van ALD werkten. Van carsharing tot en met de app ALD Move, waarin alle vervoermiddelen zijn gekoppeld om zo op de meest efficiënte wijze een reis te kunnen maken. Volgens Lonneke van der Horst, marketing- en strategiedirecteur bij ALD Automotive, is het nu tijd voor de volgende fase: die waarin de wagenparkbeheerder zijn mobiliteitsbeleid kan inrichten. Het Experience Center is daarom aangevuld met een Mobility Design Center. “Vijf jaar gelden waren alle diensten die we aanboden nog nieuw. De vraag moest ook nog op gang komen. We zien dat er nu veel meer vraag is naar een breder mobiliteitsbeleid, dat niet uitgaat van leaseauto’s maar van alle zakelijke reisbewegingen van de medewerkers. In ons Design Center vullen we samen met onze klanten nu het mobiliteitsbeleid in.”

Er is bijvoorbeeld een module waarin de klant zijn wensen kan invullen: tot hoeveel kilometer is woon-werk met de fiets te doen? Wanneer komt het Openbaar Vervoer in beeld? Voor welke reis past een leaseauto en wanneer is een deelauto voldoende? Via de module worden deze ‘reisregels’ gekoppeld aan het reisgedrag van de medewerkers. “Als een mobiliteitsmanager invoert dat tot 5 kilometer de fiets het uitgangspunt is, kan hij gelijk zien voor hoeveel medewerkers dit dan het geschikte vervoermiddel is.”

Inzichtelijk

Zo kan ook worden ingeschat of een medewerker beter de auto of het Openbaar Vervoer kan nemen. Ook de kosten zijn inzichtelijk, evenals de impact op de CO2-uitstoot en bijvoorbeeld het aantal parkeerplekken. Van der Horst verwacht dat de tijd nu rijp is voor een project als dit. Het sluit ook aan bij de app ALD Move, waarmee per reis de meest efficiënte combinatie van vervoermiddelen wordt getoond. “We verwachten eind van dit jaar meer dan duizend gebruikers voor deze app te hebben. Mede door Covid zien we dat de behoefte om mobiliteit anders in te richten, steeds groter wordt”, aldus Van der Horst.

Dat ook andere leasemaatschappijen, zoals Arval, steeds meer verschuiven van de auto naar mobiliteit in bredere zin, ziet ze als een goed signaal. “Uiteindelijk stimuleert het de vraag als het aanbod vergroot. Wij denken dat alleen redeneren vanuit de leaseauto niet de toekomst is. Dat blijkt ook wel uit de verschuiving van zakelijk leasen naar private lease, vaak in combinatie met een mobiliteitsbudget.”