Mobiliteitsoplossingen

Groupe Renault presenteert mobiliteitsbedrijf Mobilize tijdens Renaulution

Luca de Meo, ceo Groupe Renault. (Foto: Groupe Renault)

Groupe Renault zet in op een strategische koers waardoor de autofabrikant in 2025 een leidende rol moet spelen in nieuwe mobiliteit.

Dat blijkt uit de presentatie ‘Renaulution’, die de groep gisteren heeft aangekondigd. De koerswijziging is gestoeld op 3 pijlers die de concurrentiepositie van het bedrijf moeten versterken: wederopstanding, renovatie en uiteindelijk een revolutie. Het mobiliteitsbedrijf Mobilize zet de autofabrikant de focus op autodelen en is gericht op klanten die gebruik willen van duurzame en gedeelde mobiliteitstvormen.

In de komende jaren wil het bedrijf zijn efficiëntie te verhogen door middel van engineering en productie, waarbij het de vaste kosten gaat te verlagen naar 2,5 miljard euro in 2023. In 2025 moet er een reductie van 3 miljard euro gerealiseerd zijn. In 2023 beoogt de Groep een operationele marge van meer dan 3 procent te bereiken, waarbij deze marge in 2025 groeit tot minimaal 5 procent. De beoogde vrije kasstroom bedraagt circa €3 miljard (2021-23) die in 2025 groeit naar ongeveer 6 miljard euro. De kostenreductie bereikt het bedrijf door de efficiëntie te verbeteren in zijn productie. Zo brengt het zijn platformen terug van 6 tot 3 en de aandrijflijnen van 8 naar 4. De productie van auto’s gaat terug van 4 miljoen auto’s in 2019 naar 3,1 miljoen in 2025, zoals eerder bleek bij een besparingsplan. Onlangs gaf Luca de Meo, ceo Renault Groep, nog aan dat de focus van het bedrijf op winst ligt in plaats van marktaandeel.

Elektrisch

De autofabrikant heeft als doel om een leidende marktpositie te bereiken als het gaat om elektrisch rijden. Zo lanceert het bedrijf 7 vol elektrische modellen in het C-segment tot 2025. Het streven is om in de komende jaren 24 nieuwe modellen op de markt brengen, waarvan 10 volledig elektrische auto’s. In de komende jaren bestaat de helft van het totale aantal Europese lanceringen uit volledig elektrische auto’s. Daarnaast breidt de autofabrikant zijn aanbod in Hybride auto’s uit met 35 procent. De Groep heeft het voornemen om in Noord-Frankrijk een fabriek genaamd Elektro Pole te bouwen specifiek voor de productie van elektrische auto’s. In de Franse productiefabriek Flins gaat het bedrijf occasions reconditioneren, waardoor de auto’s met de ombouw naar biogas een langere levensduur krijgen.

Ommekeer

Volgens Luca de Meo, sinds juli 2020 ceo van Groupe Renault, gaat de strategische koers over het aapassen van de bedrijfsstrategie van volume naar waarde. “Het is meer dan een ommekeer, het is een diepgaande transformatie van ons bedrijfsmodel. We hebben onze activiteiten gestroomlijnd. Dan gaat het om het aanpassen van onze omvang en de herdefiniëring van onze producten en technologieën met een hoog potentieel. Deze verhoogde efficiëntie zal onze toekomstige line-up voeden: technologie-geïnformeerd, geëlektrificeerd en concurrerend. We groeien uit van een autobedrijf dat met technologie werkt, naar een technologiebedrijf dat met auto’s werkt. Hierdoor halen we in 2030 minstens 20 procent van de inkomsten uit diensten, data en energiehandel.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Groupe Renault presenteert mobiliteitsbedrijf Mobilize tijdens Renaulution | Fleet&Mobility

Groupe Renault presenteert mobiliteitsbedrijf Mobilize tijdens Renaulution

Jeroen Vos Jeroen Vos
Luca de Meo, ceo Groupe Renault. (Foto: Groupe Renault)

Dat blijkt uit de presentatie ‘Renaulution’, die de groep gisteren heeft aangekondigd. De koerswijziging is gestoeld op 3 pijlers die de concurrentiepositie van het bedrijf moeten versterken: wederopstanding, renovatie en uiteindelijk een revolutie. Het mobiliteitsbedrijf Mobilize zet de autofabrikant de focus op autodelen en is gericht op klanten die gebruik willen van duurzame en gedeelde mobiliteitstvormen.

In de komende jaren wil het bedrijf zijn efficiëntie te verhogen door middel van engineering en productie, waarbij het de vaste kosten gaat te verlagen naar 2,5 miljard euro in 2023. In 2025 moet er een reductie van 3 miljard euro gerealiseerd zijn. In 2023 beoogt de Groep een operationele marge van meer dan 3 procent te bereiken, waarbij deze marge in 2025 groeit tot minimaal 5 procent. De beoogde vrije kasstroom bedraagt circa €3 miljard (2021-23) die in 2025 groeit naar ongeveer 6 miljard euro. De kostenreductie bereikt het bedrijf door de efficiëntie te verbeteren in zijn productie. Zo brengt het zijn platformen terug van 6 tot 3 en de aandrijflijnen van 8 naar 4. De productie van auto’s gaat terug van 4 miljoen auto’s in 2019 naar 3,1 miljoen in 2025, zoals eerder bleek bij een besparingsplan. Onlangs gaf Luca de Meo, ceo Renault Groep, nog aan dat de focus van het bedrijf op winst ligt in plaats van marktaandeel.

Elektrisch

De autofabrikant heeft als doel om een leidende marktpositie te bereiken als het gaat om elektrisch rijden. Zo lanceert het bedrijf 7 vol elektrische modellen in het C-segment tot 2025. Het streven is om in de komende jaren 24 nieuwe modellen op de markt brengen, waarvan 10 volledig elektrische auto’s. In de komende jaren bestaat de helft van het totale aantal Europese lanceringen uit volledig elektrische auto’s. Daarnaast breidt de autofabrikant zijn aanbod in Hybride auto’s uit met 35 procent. De Groep heeft het voornemen om in Noord-Frankrijk een fabriek genaamd Elektro Pole te bouwen specifiek voor de productie van elektrische auto’s. In de Franse productiefabriek Flins gaat het bedrijf occasions reconditioneren, waardoor de auto’s met de ombouw naar biogas een langere levensduur krijgen.

Ommekeer

Volgens Luca de Meo, sinds juli 2020 ceo van Groupe Renault, gaat de strategische koers over het aapassen van de bedrijfsstrategie van volume naar waarde. “Het is meer dan een ommekeer, het is een diepgaande transformatie van ons bedrijfsmodel. We hebben onze activiteiten gestroomlijnd. Dan gaat het om het aanpassen van onze omvang en de herdefiniëring van onze producten en technologieën met een hoog potentieel. Deze verhoogde efficiëntie zal onze toekomstige line-up voeden: technologie-geïnformeerd, geëlektrificeerd en concurrerend. We groeien uit van een autobedrijf dat met technologie werkt, naar een technologiebedrijf dat met auto’s werkt. Hierdoor halen we in 2030 minstens 20 procent van de inkomsten uit diensten, data en energiehandel.”