Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Scooters Go Sharing verdwijnen uit 32 gemeenten: “Het gaat niet goed met deelvervoer”

“Het gaat globaal niet goed met deelmobiliteit.” (foto: Go Sharing)

Deelvervoeraanbieder Go Sharing schaalt de hoeveelheid deelscooters- en fietsen flink terug in Nederland. De felgroene deelvoertuigen zijn straks nog maar in dertien gemeenten te gebruiken. Dit waren er 45. “We hebben altijd de ambitie gehad om een duurzame impact te maken, maar op veel plekken is de auto toch nog steeds dominant”, vertelt Teun Kolner, Public Affairs Manager bij Go Sharing aan Verkeersnet.

De belangrijkste oorzaak van het vertrek is een nog te laag gebruik van de voertuigen. “We zien dat het gebruik heel laag is. De gedragsverandering dat mensen kiezen voor duurzaam alternatief vervoer is niet teweeg gebracht.”

Aan de concurrentie ligt het niet volgens Kolner. “Ook in gebieden waar geen andere deelaanbieders zijn, trekken we ons terug. Het gebruik is daar ook gewoon te laag. De trend is ook waar te nemen bij de elektrische fietsen die we aanbieden.” Daarnaast kampen andere deelvervoerders met dezelfde problemen als Go Sharing, stelt Kolner. “Het gaat globaal niet goed met deelmobiliteit.”

Investeringsklimaat

Naast dat te weinig mensen de scooters huren, is service in de wat meer afgelegen gebieden ook kostbaar. Go Sharing verklaart in een update op hun website dat investeerders terughoudend zijn om in deelbedrijven te investeren en dat daarom besloten is ‘eerst te focussen op het rendabel krijgen van ons systeem’. “Hierbij zullen wij een stap terug doen en zullen wij ons uit een aantal steden tijdelijk terugtrekken.”

Kolner vult aan: “Het investeringsklimaat is ook een oorzaak. Ik geloof er zelf heilig in dat deelvervoer in de toekomst een succes wordt en ook onderdeel zal zijn van dagelijkse verplaatsingen. Je ziet dat er bijvoorbeeld in openbaar vervoer jaarlijks miljoenen worden geïnvesteerd, terwijl deelvervoer in principe ook een vorm van openbaar vervoer is. Je brengt mensen van A naar B op een duurzame en ruimte efficiënte manier. We blijven in ieder geval in gesprek met gemeenten, vervoerregio’s en provincies om te kijken wat nodig is om op verschillende plekken wel aanwezig te zijn.” Kolner ziet graag een toekomst met een concessiemodel. “Je gaat dan ook afspraken maken over kwaliteit en subsidies. Zo ver zijn we helaas nog niet.”   Heeft deelvervoer toekomst? Dat is een van de vragen die worden beantwoord op de Fleet Expo. Schrijf u hier in!

Vandalisme

Vandalisme wordt vaak ook aangehaald als oorzaak. Scooters in Amersfoort worden bijvoorbeeld weleens in de fik gestoken. “Het is een beetje jammer dat vandalisme in de media veel benoemd wordt. Dat is zeker niet de reden waarom wij vertrekken. Je juicht vandalisme bijna toe door het te benoemen. Het vandalisme is in Amersfoort bijvoorbeeld iets hoger, maar dat is zeker niet de reden dat we vetrekken.”

De deelvervoeraanbieder zegt het besluit te zien als een tijdelijke stop. “Dit biedt ons tevens de gelegenheid om onze elektrische snorfietsen klaar te maken voor de helmplicht. Daarnaast focussen we op de kwaliteit in de steden waar we wel zitten en gaan vanuit daar weer uitbouwen. Soms moet je een stapje achteruit zetten voordat je twee stappen vooruit kan zetten.”

Geleidelijk vertrekken

Go Sharing zal de komende tijd “geleidelijk” de voertuigen weghalen uit de plaatsen waar zij vertrekt. Tot die tijd kunnen gebruikers nog wel ritten boeken, al zullen er wel steeds minder voertuigen aanwezig zijn. “De komende tijd maken we een planning en communiceren we naar buiten wanneer we waar weggaan.”

De weggehaalde scooters gaan niet allemaal verstoffen in een opslag, garandeert Kolner. “Ze worden gebracht naar plekken waar ze wel gebruikt kunnen worden, als dat mogelijk is.” Dat zijn de steden waarin Go Sharing wel actief blijft: Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht, Groningen en Rotterdam.

Scooters Go Sharing verdwijnen uit 32 gemeenten: “Het gaat niet goed met deelvervoer” | Fleet&Mobility

Scooters Go Sharing verdwijnen uit 32 gemeenten: “Het gaat niet goed met deelvervoer”

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
“Het gaat globaal niet goed met deelmobiliteit.” (foto: Go Sharing)

De belangrijkste oorzaak van het vertrek is een nog te laag gebruik van de voertuigen. “We zien dat het gebruik heel laag is. De gedragsverandering dat mensen kiezen voor duurzaam alternatief vervoer is niet teweeg gebracht.”

Aan de concurrentie ligt het niet volgens Kolner. “Ook in gebieden waar geen andere deelaanbieders zijn, trekken we ons terug. Het gebruik is daar ook gewoon te laag. De trend is ook waar te nemen bij de elektrische fietsen die we aanbieden.” Daarnaast kampen andere deelvervoerders met dezelfde problemen als Go Sharing, stelt Kolner. “Het gaat globaal niet goed met deelmobiliteit.”

Investeringsklimaat

Naast dat te weinig mensen de scooters huren, is service in de wat meer afgelegen gebieden ook kostbaar. Go Sharing verklaart in een update op hun website dat investeerders terughoudend zijn om in deelbedrijven te investeren en dat daarom besloten is ‘eerst te focussen op het rendabel krijgen van ons systeem’. “Hierbij zullen wij een stap terug doen en zullen wij ons uit een aantal steden tijdelijk terugtrekken.”

Kolner vult aan: “Het investeringsklimaat is ook een oorzaak. Ik geloof er zelf heilig in dat deelvervoer in de toekomst een succes wordt en ook onderdeel zal zijn van dagelijkse verplaatsingen. Je ziet dat er bijvoorbeeld in openbaar vervoer jaarlijks miljoenen worden geïnvesteerd, terwijl deelvervoer in principe ook een vorm van openbaar vervoer is. Je brengt mensen van A naar B op een duurzame en ruimte efficiënte manier. We blijven in ieder geval in gesprek met gemeenten, vervoerregio’s en provincies om te kijken wat nodig is om op verschillende plekken wel aanwezig te zijn.” Kolner ziet graag een toekomst met een concessiemodel. “Je gaat dan ook afspraken maken over kwaliteit en subsidies. Zo ver zijn we helaas nog niet.”   Heeft deelvervoer toekomst? Dat is een van de vragen die worden beantwoord op de Fleet Expo. Schrijf u hier in!

Vandalisme

Vandalisme wordt vaak ook aangehaald als oorzaak. Scooters in Amersfoort worden bijvoorbeeld weleens in de fik gestoken. “Het is een beetje jammer dat vandalisme in de media veel benoemd wordt. Dat is zeker niet de reden waarom wij vertrekken. Je juicht vandalisme bijna toe door het te benoemen. Het vandalisme is in Amersfoort bijvoorbeeld iets hoger, maar dat is zeker niet de reden dat we vetrekken.”

De deelvervoeraanbieder zegt het besluit te zien als een tijdelijke stop. “Dit biedt ons tevens de gelegenheid om onze elektrische snorfietsen klaar te maken voor de helmplicht. Daarnaast focussen we op de kwaliteit in de steden waar we wel zitten en gaan vanuit daar weer uitbouwen. Soms moet je een stapje achteruit zetten voordat je twee stappen vooruit kan zetten.”

Geleidelijk vertrekken

Go Sharing zal de komende tijd “geleidelijk” de voertuigen weghalen uit de plaatsen waar zij vertrekt. Tot die tijd kunnen gebruikers nog wel ritten boeken, al zullen er wel steeds minder voertuigen aanwezig zijn. “De komende tijd maken we een planning en communiceren we naar buiten wanneer we waar weggaan.”

De weggehaalde scooters gaan niet allemaal verstoffen in een opslag, garandeert Kolner. “Ze worden gebracht naar plekken waar ze wel gebruikt kunnen worden, als dat mogelijk is.” Dat zijn de steden waarin Go Sharing wel actief blijft: Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht, Groningen en Rotterdam.