5 Vragen aan Marc Wittenberg | Een spiegel voorhouden

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Marc Wittenberg)

Je bent uitgeroepen tot Mobiliteitsmanager van het Jaar. Wat maakt jou uniek als mobiliteits- manager?

“Samen met onze stakeholders ontwikkelen we een strategie door het delen van data, best practises, kennis en expertise. Ook voeren we de projecten zelf uit.  Onze kracht zit hem erin dat we in het bezit zijn van alle onderliggende data en volledig op de hoogte zijn van de markt. Daardoor kunnen we onze stakeholders een spiegel voorhouden en aangeven waar ze nu staan. Aan de hand daarvan kunnen we doelen opstellen. Wat ons uniek maakt is onze gestructureerde en datagedreven aanpak, zowel binnen EY als naar onze klanten.”

Wat vond je het grootste compliment in het juryrapport?

“Dat de manier van werken herkend werd. Ook benoemde ze onze data-gedreven aanpak. Ik sprak later nog met de juryleden en die vertelden dat de manier hoe ik de data presenteer naar onze stakeholders toe, zonder dat er een waardeoordeel aan hangt, een verschil heeft gemaakt. Er wordt ze een spiegel voorgehouden.”

Wat houdt mobiliteit in bij EY? 

“Mobiliteit moet voorzien in de reisbehoefte van onze professionals, maar voor iedereen is die behoefte weer anders. We hebben gezien dat zeker corona de afgelopen tijd een grote impact heeft gehad op het reisgedrag. Veranderende economische vooruitzichten gaan ook impact hebben op het reisgedrag van onze medewerkers. Op dit moment bieden wij opties voor een leaseauto, een NS Business Card of een uitbetaling van het mobiliteitsbudget. EY begint binnenkort met een pilot in Nederland waarbij we een mobiliteitsapp en platform introduceren in samenwerking met Mobility Concept.”

Wat wordt jouw focus voor volgend jaar?

“Het verder vergroten van de flexibiliteit van de mobiliteit in andere landen waar ook die behoefte is. De mobiliteitsapp is een pilot in Nederland die we volgend jaar hopen uit te breiden naar andere landen waar wij actief zijn. Verder staat continuïteit op de agenda voor volgend jaar in verband met de lange levertijden en de oplopende kosten, en de verdere versnelling van de transitie naar elektrisch vervoer.”

Hoe heb je je eigen mobiliteit geregeld?

“Ik heb de gelegenheid om mijn mobiliteit ook zelf te regelen binnen de kaders van de regeling. Op dit moment heb ik een leaseauto, een NS Business Card en ik kan flexibel werken. Maar als mijn leasecontract afloopt dan stap ik ook over op de mobiliteitsapp en dan krijg ik nog meer opties om gebruik van te maken.”

5 Vragen aan Marc Wittenberg | Een spiegel voorhouden | Fleet&Mobility

5 Vragen aan Marc Wittenberg | Een spiegel voorhouden

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Marc Wittenberg)

Je bent uitgeroepen tot Mobiliteitsmanager van het Jaar. Wat maakt jou uniek als mobiliteits- manager?

“Samen met onze stakeholders ontwikkelen we een strategie door het delen van data, best practises, kennis en expertise. Ook voeren we de projecten zelf uit.  Onze kracht zit hem erin dat we in het bezit zijn van alle onderliggende data en volledig op de hoogte zijn van de markt. Daardoor kunnen we onze stakeholders een spiegel voorhouden en aangeven waar ze nu staan. Aan de hand daarvan kunnen we doelen opstellen. Wat ons uniek maakt is onze gestructureerde en datagedreven aanpak, zowel binnen EY als naar onze klanten.”

Wat vond je het grootste compliment in het juryrapport?

“Dat de manier van werken herkend werd. Ook benoemde ze onze data-gedreven aanpak. Ik sprak later nog met de juryleden en die vertelden dat de manier hoe ik de data presenteer naar onze stakeholders toe, zonder dat er een waardeoordeel aan hangt, een verschil heeft gemaakt. Er wordt ze een spiegel voorgehouden.”

Wat houdt mobiliteit in bij EY? 

“Mobiliteit moet voorzien in de reisbehoefte van onze professionals, maar voor iedereen is die behoefte weer anders. We hebben gezien dat zeker corona de afgelopen tijd een grote impact heeft gehad op het reisgedrag. Veranderende economische vooruitzichten gaan ook impact hebben op het reisgedrag van onze medewerkers. Op dit moment bieden wij opties voor een leaseauto, een NS Business Card of een uitbetaling van het mobiliteitsbudget. EY begint binnenkort met een pilot in Nederland waarbij we een mobiliteitsapp en platform introduceren in samenwerking met Mobility Concept.”

Wat wordt jouw focus voor volgend jaar?

“Het verder vergroten van de flexibiliteit van de mobiliteit in andere landen waar ook die behoefte is. De mobiliteitsapp is een pilot in Nederland die we volgend jaar hopen uit te breiden naar andere landen waar wij actief zijn. Verder staat continuïteit op de agenda voor volgend jaar in verband met de lange levertijden en de oplopende kosten, en de verdere versnelling van de transitie naar elektrisch vervoer.”

Hoe heb je je eigen mobiliteit geregeld?

“Ik heb de gelegenheid om mijn mobiliteit ook zelf te regelen binnen de kaders van de regeling. Op dit moment heb ik een leaseauto, een NS Business Card en ik kan flexibel werken. Maar als mijn leasecontract afloopt dan stap ik ook over op de mobiliteitsapp en dan krijg ik nog meer opties om gebruik van te maken.”