‘Amsterdam wil meer deelbakfietsen en -scooters’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het aantal scooters per aanbieder, in Amsterdam zijn dat Check en Felyx, wordt echter beperkt tot 600. (Foto: Ruud Peys)

Het college wil 750 (eerst 110) deelbakfietsen en 1.200 (eerst 770) deelscooters in de stad toelaten. Het aantal scooters per aanbieder, in Amsterdam zijn dat Check en Felyx, wordt echter beperkt tot 600. Een proef met 400 deelfietsen loopt sinds de zomer van 2021 en wordt voorlopig verlengd. De gemeente is er nog niet over uit hoeveel fietsen gewenst zijn in de stad.

Deelauto’s

Ook deelauto’s moeten een prominentere plek krijgen in het straatbeeld. Het is de bedoeling dat het aantal deelauto’s toeneemt van 2.500 tot 3.000, met maximaal 600 auto’s per aanbieder. De bekendste aanbieders zijn Mywheels en Greenwheels. Met deze plannen wil het college privéauto’s vervangen door deelvervoer. De gemeente hoopt op meer ruimte op straat en een schonere lucht. Deelscooters zijn elektrisch en het college wil dat alle deelauto’s in 2025 geheel uitstootvrij zijn.

‘Amsterdam wil meer deelbakfietsen en -scooters’ | Fleet&Mobility

‘Amsterdam wil meer deelbakfietsen en -scooters’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het aantal scooters per aanbieder, in Amsterdam zijn dat Check en Felyx, wordt echter beperkt tot 600. (Foto: Ruud Peys)

Het college wil 750 (eerst 110) deelbakfietsen en 1.200 (eerst 770) deelscooters in de stad toelaten. Het aantal scooters per aanbieder, in Amsterdam zijn dat Check en Felyx, wordt echter beperkt tot 600. Een proef met 400 deelfietsen loopt sinds de zomer van 2021 en wordt voorlopig verlengd. De gemeente is er nog niet over uit hoeveel fietsen gewenst zijn in de stad.

Deelauto’s

Ook deelauto’s moeten een prominentere plek krijgen in het straatbeeld. Het is de bedoeling dat het aantal deelauto’s toeneemt van 2.500 tot 3.000, met maximaal 600 auto’s per aanbieder. De bekendste aanbieders zijn Mywheels en Greenwheels. Met deze plannen wil het college privéauto’s vervangen door deelvervoer. De gemeente hoopt op meer ruimte op straat en een schonere lucht. Deelscooters zijn elektrisch en het college wil dat alle deelauto’s in 2025 geheel uitstootvrij zijn.