Amsterdam Zuid start met ‘wisselfiets’ pilot

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vervoerregio Amsterdam start proef met wisselfietsen. (Foto: Shutterstock)

Samen met de gemeente Amsterdam, NS, Pro Rail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim start de Vervoerregio Amsterdam met pilot met wisselfietsen in de fietsenparkeergarage bij station Amsterdam. Zo meldt de Vervoerregio Amsterdam.

Hierbij wordt geprobeerd om twee reizigersgroepen een fiets te laten delen. Het gaat om de mensen die ’s ochtends naar het station fietsen en daarna verder reizen met het OV en de groep die op het station aankomt en van daaruit met de fiets naar het werk gaat. Kortom: de ene fiets staat overdag in de stalling, de andere de hele nacht. Als de proef slaagt, dan staan er dus bijna nooit fietsen in de stalling, alleen rondom de wisselmomenten. Probleem is nu immers vaak dat de fietsenstallingen bij stations erg vol staan.

Accel Nederland stelt 130 Batavus-fietsen beschikbaar voor de proef: 100 fietsen voor de pilot en 30 zogenaamde bufferfietsen zodat niemand zonder fiets komt te zitten. Er zijn geen kosten aan de proef verbonden voor de deelnemers, ze moeten alleen meedoen aan een enquête zodat hun ervaringen kunnen worden meegenomen in de vervolgbeslissing. 

In de hoofdstad zijn al meerdere deelfietsprojecten actief, zoals Hello Velo. Amsterdam is al langer bezig om bewoners en bezoekers bewust te laten omgaan met vervoer in de stad.

Amsterdam Zuid start met ‘wisselfiets’ pilot | Fleet&Mobility

Amsterdam Zuid start met ‘wisselfiets’ pilot

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vervoerregio Amsterdam start proef met wisselfietsen. (Foto: Shutterstock)

Samen met de gemeente Amsterdam, NS, Pro Rail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim start de Vervoerregio Amsterdam met pilot met wisselfietsen in de fietsenparkeergarage bij station Amsterdam. Zo meldt de Vervoerregio Amsterdam.

Hierbij wordt geprobeerd om twee reizigersgroepen een fiets te laten delen. Het gaat om de mensen die ’s ochtends naar het station fietsen en daarna verder reizen met het OV en de groep die op het station aankomt en van daaruit met de fiets naar het werk gaat. Kortom: de ene fiets staat overdag in de stalling, de andere de hele nacht. Als de proef slaagt, dan staan er dus bijna nooit fietsen in de stalling, alleen rondom de wisselmomenten. Probleem is nu immers vaak dat de fietsenstallingen bij stations erg vol staan.

Accel Nederland stelt 130 Batavus-fietsen beschikbaar voor de proef: 100 fietsen voor de pilot en 30 zogenaamde bufferfietsen zodat niemand zonder fiets komt te zitten. Er zijn geen kosten aan de proef verbonden voor de deelnemers, ze moeten alleen meedoen aan een enquête zodat hun ervaringen kunnen worden meegenomen in de vervolgbeslissing. 

In de hoofdstad zijn al meerdere deelfietsprojecten actief, zoals Hello Velo. Amsterdam is al langer bezig om bewoners en bezoekers bewust te laten omgaan met vervoer in de stad.