Kabinet verlaagt maximum snelheid naar 100km/u

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Kabinet verlaagt de maximum snelheid tot 100 km/u. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet gaat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlagen tot 100 km/u. Dat kondigde het kabinet vandaag aan. Wel mag ’s avonds na 18.00 uur 130 worden gereden op wegen waar dat nu ook is toegestaan. Dat is één van de stikstofmaatregelen die het kabinet voor de korte termijn neemt.

De 100 km/u-maatregel is onderdeel van een heel pakket aan maatregelen. Volgens premier Rutte moet er op de lange termijn nog veel gebeuren om een structurele oplossing te vinden voor de stikstofcrisis, vooral op landbouwgebied. In december volgen waarschijnlijk meer maatregelen. 

Robuuste regeling

Eerder kwam al naar buiten dat het kabinet een slooppremie overweegt voor dieselbusjes. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging pleit voor een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en de afbouw van aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Van Eijck zegt blij te zijn dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw stil legde. De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid is volgens de RAI Vereniging, gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken. Van Eijck benadrukt dat de maatregel van tijdelijk aard moet zijn. 

Eerder liet Bovag weten dat verlaging van de snelheid maar een marginaal effect zou hebben. 

Kabinet verlaagt maximum snelheid naar 100km/u | Fleet&Mobility

Kabinet verlaagt maximum snelheid naar 100km/u

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Kabinet verlaagt de maximum snelheid tot 100 km/u. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet gaat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlagen tot 100 km/u. Dat kondigde het kabinet vandaag aan. Wel mag ’s avonds na 18.00 uur 130 worden gereden op wegen waar dat nu ook is toegestaan. Dat is één van de stikstofmaatregelen die het kabinet voor de korte termijn neemt.

De 100 km/u-maatregel is onderdeel van een heel pakket aan maatregelen. Volgens premier Rutte moet er op de lange termijn nog veel gebeuren om een structurele oplossing te vinden voor de stikstofcrisis, vooral op landbouwgebied. In december volgen waarschijnlijk meer maatregelen. 

Robuuste regeling

Eerder kwam al naar buiten dat het kabinet een slooppremie overweegt voor dieselbusjes. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging pleit voor een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en de afbouw van aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Van Eijck zegt blij te zijn dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw stil legde. De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid is volgens de RAI Vereniging, gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken. Van Eijck benadrukt dat de maatregel van tijdelijk aard moet zijn. 

Eerder liet Bovag weten dat verlaging van de snelheid maar een marginaal effect zou hebben.