Bijtellingsregels leasefiets worden vergelijkbaar met leaseauto

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Werkgevers krijgen volgens VNA een middel in handen om de fiets serieus in te kunnen zetten in hun mobiliteitspakket. (Foto: Shutterstock)

De bijtellingsregels worden volgens het ministerie sterk vereenvoudigd en vergelijkbaar met die voor een leaseauto. De regeling wordt de komende tijd samen met brancheverenigingen uitgewerkt en moet per 1 januari 2020 ingaan. Verwacht wordt dat met name de elektrische bedrijfsfiets hierdoor extra aantrekkelijk voor werkgevers wordt.

“Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files”, aldus staatssecretaris Snel van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. “Toch pakken nu nog teveel mensen de auto als ze naar hun werk gaan. Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen.”

De leasefietsregeling wordt naar verwachting op Prinsjesdag in het Belastingplan 2019 gepresenteerd. In het huidige bijtellingsregime moet de werknemer de kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering vermenigvuldigen met het werkelijk gereden aantal privékilometers. Een constructie die als zeer onaantrekkelijk wordt ervaren.

Gelegenheidscoalitie

Renate Hemerik, directeur van branchevereniging VNA, laat in een reactie weten heel blij te zijn met deze stap. “Dit is het directe resultaat van de lobby van een gelegenheidscoalitie bestaande uit de ANWB, Fietsersbond, Natuur en Milieu, RAI/Bovag en de VNA.”

“De huidige fiscale regels voor een fiets van de zaak staan een daadwerkelijk succes in de weg. Daarom heeft de VNA zich sterk gemaakt voor een forfaitaire bijtelling, analoog aan die van de auto”, zegt Hemerik. “Uiteraard is het nog afwachten hoe hoog het forfait uiteindelijk gaat worden, maar hiermee krijgen werkgevers een middel in handen om de fiets serieus in te kunnen zetten in hun mobiliteitspakket.”