VZR: ‘Onbelaste kilometervergoeding moet naar 24 cent’

Maarten Maarten
• Laatste update:
De onbelaste vergoeding per kilometer moet naar 24 cent, vindt de VZR (foto: Shutterstock)

De onbelaste kilometervergoeding voor zakelijk gebruik van de privéauto bedraagt al sinds 2006 19 cent per kilometer. Om de reële variabele kosten van het autogebruik te dekken moet de onbelaste vergoeding naar 24 cent. Dat staat in het verzoek dat de VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) in heeft gediend bij het kabinet.

Als je als werknemer met je privéauto kilometers maakt voor de werkgever, dan wordt dit via een kilometervergoeding vergoed. Deze kilometervergoeding is voor 19 cent per kilometer onbelast, de rest moet via de inkomstenbelasting worden afgerekend. Vaak is deze 19 cent maatgevend voor het bedrag dat werkgevers vergoeden. De kosten voor een werknemer zijn echter hoger.

De VZR heeft de variabele kosten van een aantal auto’s op een rij gezet. Hieruit blijkt dat zelfs bij de kleinste auto’s als een Renault Clio de 19 cent niet toereikend is om de variabele kosten te dekken. De kosten van het autogebruik zijn sinds 2006 gestegen en recent is de brandstofprijs ook flink hoger geworden. Gerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou de onbelaste kilometervergoeding 24 cent per kilometer moeten zijn, schrijft de VZR aan het kabinet.  De vereniging van zakelijk rijders pleit al langer voor dit tarief.  

VZR: ‘Onbelaste kilometervergoeding moet naar 24 cent’ | Fleet&Mobility

VZR: ‘Onbelaste kilometervergoeding moet naar 24 cent’

Maarten Maarten
• Laatste update:
De onbelaste vergoeding per kilometer moet naar 24 cent, vindt de VZR (foto: Shutterstock)

De onbelaste kilometervergoeding voor zakelijk gebruik van de privéauto bedraagt al sinds 2006 19 cent per kilometer. Om de reële variabele kosten van het autogebruik te dekken moet de onbelaste vergoeding naar 24 cent. Dat staat in het verzoek dat de VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) in heeft gediend bij het kabinet.

Als je als werknemer met je privéauto kilometers maakt voor de werkgever, dan wordt dit via een kilometervergoeding vergoed. Deze kilometervergoeding is voor 19 cent per kilometer onbelast, de rest moet via de inkomstenbelasting worden afgerekend. Vaak is deze 19 cent maatgevend voor het bedrag dat werkgevers vergoeden. De kosten voor een werknemer zijn echter hoger.

De VZR heeft de variabele kosten van een aantal auto’s op een rij gezet. Hieruit blijkt dat zelfs bij de kleinste auto’s als een Renault Clio de 19 cent niet toereikend is om de variabele kosten te dekken. De kosten van het autogebruik zijn sinds 2006 gestegen en recent is de brandstofprijs ook flink hoger geworden. Gerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou de onbelaste kilometervergoeding 24 cent per kilometer moeten zijn, schrijft de VZR aan het kabinet.  De vereniging van zakelijk rijders pleit al langer voor dit tarief.