‘Hoge aanschafprijs nog steeds grootste drempel voor overstap EV’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos. Meer dan 4.028 Europese consumenten verdeeld over vier landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) participeerden in dit onderzoek, waaronder 449 EV-rijders.

In alle vier de landen is de aanschafprijs van een elektrische auto de belangrijkste reden waarom men niet wil overstappen op elektrisch (60 procent). In Nederland ging het percentage dat dit als belangrijkste reden noemt van van 54 naar 66 procent (ten opzichte van de cijfers uit 2020).

De tweede meest voorkomende reden onder Nederlanders om nog niet over te stappen naar een EV is de onzekerheid over het kunnen vinden van een laadstation wanneer ze er een nodig hebben (31 procent). Desondanks is de zorg over de beschikbaarheid van laadstations significant afgenomen in Nederland, met 10 procentpunt ten opzichte van 2020.

In een ander onderzoek gaf het twintig procent aan een geëlektrificeerde auto te zullen kopen als volgende auto.

Vooral mannen rijden EV

Het profiel van de EV-rijder in 2022 lijkt volgens de Mobility Monitor erg op dat van 2020. Bestuurders van elektrische auto’s zijn overwegend mannelijk, hoogopgeleid en hebben een baan. Vooral in Nederland is het percentage mannelijke EV-rijders hoog (74 procent) terwijl het in buurland Duitsland op 57 procent ligt. Zes op de tien respondenten uit Frankrijk, Duitsland en Nederland denken dat een volledige uitfasering van benzine-/dieselauto’s niet haalbaar is in 2030 (59 procent). 

Deze week meldde het Internationale Energie Agentschap dat in het meest optimistische scenario in 2030 de helft van de nieuwverkoop uit EV’s bestaat. 

‘Hoge aanschafprijs nog steeds grootste drempel voor overstap EV’ | Fleet&Mobility

‘Hoge aanschafprijs nog steeds grootste drempel voor overstap EV’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos. Meer dan 4.028 Europese consumenten verdeeld over vier landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) participeerden in dit onderzoek, waaronder 449 EV-rijders.

In alle vier de landen is de aanschafprijs van een elektrische auto de belangrijkste reden waarom men niet wil overstappen op elektrisch (60 procent). In Nederland ging het percentage dat dit als belangrijkste reden noemt van van 54 naar 66 procent (ten opzichte van de cijfers uit 2020).

De tweede meest voorkomende reden onder Nederlanders om nog niet over te stappen naar een EV is de onzekerheid over het kunnen vinden van een laadstation wanneer ze er een nodig hebben (31 procent). Desondanks is de zorg over de beschikbaarheid van laadstations significant afgenomen in Nederland, met 10 procentpunt ten opzichte van 2020.

In een ander onderzoek gaf het twintig procent aan een geëlektrificeerde auto te zullen kopen als volgende auto.

Vooral mannen rijden EV

Het profiel van de EV-rijder in 2022 lijkt volgens de Mobility Monitor erg op dat van 2020. Bestuurders van elektrische auto’s zijn overwegend mannelijk, hoogopgeleid en hebben een baan. Vooral in Nederland is het percentage mannelijke EV-rijders hoog (74 procent) terwijl het in buurland Duitsland op 57 procent ligt. Zes op de tien respondenten uit Frankrijk, Duitsland en Nederland denken dat een volledige uitfasering van benzine-/dieselauto’s niet haalbaar is in 2030 (59 procent). 

Deze week meldde het Internationale Energie Agentschap dat in het meest optimistische scenario in 2030 de helft van de nieuwverkoop uit EV’s bestaat.