Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Wegenwacht zet Volkswagen ID.Buzz in

De Wegenwacht kiest voor ID.Buzz van Volkswagen. (Foto: Volkswagen)

De ANWB Wegenwacht breidt haar wagenpark uit met een nieuw voertuig: de volledig elektrische Volkswagen ID.Buzz.

Dit jaar gaan er dertig van dit soort voertuigen de weg op; hiermee wil ANWB Wegenwacht een volgende stap zetten naar een emissievrije hulpverlening. Dat laat de ANWB vandaag weten.

De Wegenwacht wil in 2025 dat zijn vloot 25 procent minder CO2-uitstoot dan in 2019. Rond de 2030 zou de Wegenwacht volledig emissievrij moeten zijn. Ook zal de laadinfrastructuur worden uitgebreid: dit jaar komen er 150 laadpunten bij. De centra van de Wegenwacht in Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Utrecht komen het eerst aan de beurt, daarna volgen er nog eens 75 laadpunten.

Hulpinstallatie 

Bij de inbouw van de wegenwachtauto is gekozen voor lichtgewicht materialen, terwijl er in totaal aan 600 kilo aan materiaal aan boord is. De ID.Buzz heeft een universeel reservewiel aan boord, meerdere accu’s en een starthulpinstallatie om de lege accu van een pechauto op te laden. Ook is er een EHBO-koffer. De wegenwachtauto heeft een actieradius van circa 250 kilometer. Zo nodig kan een zogenoemde charger worden meegenomen waarmee stilgevallen EV’s op locatie kunnen bijladen.

De Wegenwacht begon in 2016 met de inzet van e-bikes in de grote steden. Sinds een paar jaar heeft de pechhulporganisatie ook drie voertuigen op waterstof en drie elektrische voertuigen. 

Wegenwacht zet Volkswagen ID.Buzz in | Fleet&Mobility

Wegenwacht zet Volkswagen ID.Buzz in

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De Wegenwacht kiest voor ID.Buzz van Volkswagen. (Foto: Volkswagen)

Dit jaar gaan er dertig van dit soort voertuigen de weg op; hiermee wil ANWB Wegenwacht een volgende stap zetten naar een emissievrije hulpverlening. Dat laat de ANWB vandaag weten.

De Wegenwacht wil in 2025 dat zijn vloot 25 procent minder CO2-uitstoot dan in 2019. Rond de 2030 zou de Wegenwacht volledig emissievrij moeten zijn. Ook zal de laadinfrastructuur worden uitgebreid: dit jaar komen er 150 laadpunten bij. De centra van de Wegenwacht in Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Utrecht komen het eerst aan de beurt, daarna volgen er nog eens 75 laadpunten.

Hulpinstallatie 

Bij de inbouw van de wegenwachtauto is gekozen voor lichtgewicht materialen, terwijl er in totaal aan 600 kilo aan materiaal aan boord is. De ID.Buzz heeft een universeel reservewiel aan boord, meerdere accu’s en een starthulpinstallatie om de lege accu van een pechauto op te laden. Ook is er een EHBO-koffer. De wegenwachtauto heeft een actieradius van circa 250 kilometer. Zo nodig kan een zogenoemde charger worden meegenomen waarmee stilgevallen EV’s op locatie kunnen bijladen.

De Wegenwacht begon in 2016 met de inzet van e-bikes in de grote steden. Sinds een paar jaar heeft de pechhulporganisatie ook drie voertuigen op waterstof en drie elektrische voertuigen.