Groningen besteedt 50 miljoen euro aan lopen en fietsen

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock.)

Het Uitvoeringsprogramma ‘Lopen Fietsen en Verkeersveiligheid 2023-2030’ bevat een scala aan maatregelen en projecten. Dit programma is voortgekomen uit de Mobiliteitsvisie ‘Groningen Goed op Weg’, die eind 2021 werd goedgekeurd.

De gemeente heeft als doel om looproutes naar wijkvoorzieningen, ov-haltes en scholen aantrekkelijker en veiliger te maken. Daarnaast wil het stadsbestuur een ‘loopcultuur’ bevorderen door inwoners te stimuleren vaker te voet te gaan.

Om het fietsgebruik te bevorderen, zullen ontbrekende fietsverbindingen worden aangelegd. Denk bijvoorbeeld aan de verbindingen tussen Suikerzijde en Hoogkerk, en tussen de P+R Hoogkerk en Groningen Zuid. De gemeente benadrukt dat de verkeersveiligheid van kwetsbare groepen fietsers, zoals ouderen en kinderen, nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Door het toenemende fietsgebruik en het snelheidsverschil tussen fietsers, merkt de gemeente op dat sommige fietspaden hun maximale capaciteit bereiken.

Naast deze maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, wordt er ook een integrale aanpak toegepast in de omgeving van basisscholen. Verder zullen verkeersonveilige locaties in buurten, wijken en dorpen worden aangepakt als onderdeel van het geheel aan maatregelen.

Groningen besteedt 50 miljoen euro aan lopen en fietsen | Fleet&Mobility

Groningen besteedt 50 miljoen euro aan lopen en fietsen

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock.)

Het Uitvoeringsprogramma ‘Lopen Fietsen en Verkeersveiligheid 2023-2030’ bevat een scala aan maatregelen en projecten. Dit programma is voortgekomen uit de Mobiliteitsvisie ‘Groningen Goed op Weg’, die eind 2021 werd goedgekeurd.

De gemeente heeft als doel om looproutes naar wijkvoorzieningen, ov-haltes en scholen aantrekkelijker en veiliger te maken. Daarnaast wil het stadsbestuur een ‘loopcultuur’ bevorderen door inwoners te stimuleren vaker te voet te gaan.

Om het fietsgebruik te bevorderen, zullen ontbrekende fietsverbindingen worden aangelegd. Denk bijvoorbeeld aan de verbindingen tussen Suikerzijde en Hoogkerk, en tussen de P+R Hoogkerk en Groningen Zuid. De gemeente benadrukt dat de verkeersveiligheid van kwetsbare groepen fietsers, zoals ouderen en kinderen, nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Door het toenemende fietsgebruik en het snelheidsverschil tussen fietsers, merkt de gemeente op dat sommige fietspaden hun maximale capaciteit bereiken.

Naast deze maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, wordt er ook een integrale aanpak toegepast in de omgeving van basisscholen. Verder zullen verkeersonveilige locaties in buurten, wijken en dorpen worden aangepakt als onderdeel van het geheel aan maatregelen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.