Praktijkcase

Minister verwacht geen extra verkeersslachtoffers door opkomst EV

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. (Foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

De opkomst van elektrische auto’s levert geen extra veiligheidsrisico’s op. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen in antwoord op Kamervragen van Remco Dijkstra van de VVD. 

Dijkstra stelde de vragen naar aanleiding van het EV Rapport 2020 van Automotive Insiders. Daarin schrijven de onderzoekers dat de groei van het aantal EV’s in het wagenpark leidt tot een stijgend aantal zwaargewonden bij ongelukken. Van Nieuwenhuizen ziet dit niet gebeuren.

Bij eventuele voorspellingen moet ook met ontwikkelingen in de markt, de techniek en veiligheidsnormen rekening worden gehouden, schrijft Van Nieuwenhuizen. “Zo is de verwachting dat door innovatie op het gebied van accu’s elektrische voertuigen juist lichter zullen worden dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Sinds 1 juli 2019 gelden reeds specifieke eisen aan de hoorbaarheid van elektrische auto’s bij lage snelheid, zodat ook fietsers en voetgangers een elektrische auto horen naderen (AVAS: het Acoustic Vehicle Alerting System). En alle auto’s in de nabije toekomst hebben meer veiligheidssystemen aan boord, zoals een noodremsysteem. Dit systeem is vanaf 2022 in de EU verplicht voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s en kan niet worden uitgezet.”

Lees het hele artikel op Automotive-online.nl.

Minister verwacht geen extra verkeersslachtoffers door opkomst EV | Fleet&Mobility

Minister verwacht geen extra verkeersslachtoffers door opkomst EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. (Foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

Dijkstra stelde de vragen naar aanleiding van het EV Rapport 2020 van Automotive Insiders. Daarin schrijven de onderzoekers dat de groei van het aantal EV’s in het wagenpark leidt tot een stijgend aantal zwaargewonden bij ongelukken. Van Nieuwenhuizen ziet dit niet gebeuren.

Bij eventuele voorspellingen moet ook met ontwikkelingen in de markt, de techniek en veiligheidsnormen rekening worden gehouden, schrijft Van Nieuwenhuizen. “Zo is de verwachting dat door innovatie op het gebied van accu’s elektrische voertuigen juist lichter zullen worden dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Sinds 1 juli 2019 gelden reeds specifieke eisen aan de hoorbaarheid van elektrische auto’s bij lage snelheid, zodat ook fietsers en voetgangers een elektrische auto horen naderen (AVAS: het Acoustic Vehicle Alerting System). En alle auto’s in de nabije toekomst hebben meer veiligheidssystemen aan boord, zoals een noodremsysteem. Dit systeem is vanaf 2022 in de EU verplicht voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s en kan niet worden uitgezet.”

Lees het hele artikel op Automotive-online.nl.