VZR: kilometervergoeding moet 31 cent zijn

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Pixabay)

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) heeft berekend dat voor een middenklasse auto de minimale kilometervergoeding dit jaar 31 cent zou moeten zijn. Op dit moment is de onbelaste vergoeding voor zakelijke kilometers die werknemers met hun privéauto rijden 21 cent.

De VZR rekent elk jaar normbedragen uit voor een reële kilometervergoeding, en pleit al langer voor een hogere kilometervergoeding. Ten opzichte van 2022 is dit jaar het gemiddelde normbedrag per kilometer met 5 cent verhoogd, volgens de VZR een logisch gevolg van de hogere kosten voor automobilisten zoals autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en toenemende inflatie. 

“De onbelaste kilometervergoeding is in 2023 na 17 jaar wettelijk verhoogd van 19 cent naar 21 cent. Dit dekt echter bij lange na de kosten niet die een werknemer heeft voor het gebruik van de eigen auto. Zelfs voor een auto uit de kleinste categorie kost deze auto de werknemer al 24 cent per kilometer”, aldus de VZR.

Werknemers die zakelijke kilometers met de privéauto declareren, ontvangen volgens de VZR regelmatig te weinig vergoeding om de kosten te kunnen betalen. 

VZR: kilometervergoeding moet 31 cent zijn | Fleet&Mobility

VZR: kilometervergoeding moet 31 cent zijn

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Pixabay)

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) heeft berekend dat voor een middenklasse auto de minimale kilometervergoeding dit jaar 31 cent zou moeten zijn. Op dit moment is de onbelaste vergoeding voor zakelijke kilometers die werknemers met hun privéauto rijden 21 cent.

De VZR rekent elk jaar normbedragen uit voor een reële kilometervergoeding, en pleit al langer voor een hogere kilometervergoeding. Ten opzichte van 2022 is dit jaar het gemiddelde normbedrag per kilometer met 5 cent verhoogd, volgens de VZR een logisch gevolg van de hogere kosten voor automobilisten zoals autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en toenemende inflatie. 

“De onbelaste kilometervergoeding is in 2023 na 17 jaar wettelijk verhoogd van 19 cent naar 21 cent. Dit dekt echter bij lange na de kosten niet die een werknemer heeft voor het gebruik van de eigen auto. Zelfs voor een auto uit de kleinste categorie kost deze auto de werknemer al 24 cent per kilometer”, aldus de VZR.

Werknemers die zakelijke kilometers met de privéauto declareren, ontvangen volgens de VZR regelmatig te weinig vergoeding om de kosten te kunnen betalen.