Mobiliteit & Fiscus | Het mobiliteitsbudget is fiscaal goed in te richten

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

Voor het flexibel inrichten van de mobiliteit van je medewerkers zijn er tal van opties; het ov, de fiets, of nog steeds de auto. Het vergoeden van zakelijke ritten met het ov is onbelast. Je mag dan zelfs de werkelijke kosten vergoeden. Ook het zakelijk gebruik van een deelfiets of deelauto is onbelast. Het zakelijke karakter van een rit kan bijvoorbeeld met agendagegevens aangetoond worden als de belastingdienst daarom zou vragen. 

Loon in natura

Lastiger wordt het als je er ook privé gebruik van maakt. Voor de deelauto is er echter een goede regeling. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) heeft een zogenaamde brancheregeling met de Belastingdienst afgesproken. De fiscale bijtelling voor privégebruik kan daarmee achterwege blijven als de medewerker een huurprijs voor het privégebruik betaalt. Die moet dan minimaal gelijk zijn aan de prijzen uit die brancheregeling. Daarbij wordt er rekening gehouden met de autocategorie en de duur van het privégebruik. Voor het privégebruik van de zakelijke fiets komt er per 2020 ook een mooie en vooral praktische regeling. Voorheen moest je bijhouden hoeveel privékilometers je rijdt. Vermenigvuldigd met de kilometerkosten leverde dat je belast loon in natura op. Best lastig bij een fiets zonder kilometerteller waarvan je de kilometerkostprijs ook niet zomaar weet. In de nieuwe regeling geldt: gebruik je de zakelijke fiets alleen voor zakelijke ritten en blijft de fiets op de zaak achter, dan heb je geen bijtelling. Gebruik je de fiets ook privé en/of voor woon-werkverkeer, dan bedraagt de bijtelling van 7 procent van de consumentenadviesprijs. Kies je bijvoorbeeld voor een speedpedelec van zo’n vierduizend euro, bedraagt je netto bijtelling per maand in 2020 nog steeds maar maximaal € 11,55. 

Fiscaal is een mobiliteitsbudget prima in te richten.

Onbelast en werkelijke kosten geef je als werkgever je werknemer liever een vast mobiliteitsbudget per maand, dan volgt de belastingheffing de manier waarop het budget wordt gebruikt. Is dat voor privé aangeschafte of gekochte vervoermiddelen, dan kan hiervoor uit het budget onbelast 19 eurocent per kilometer besteed worden. Gebruik van het budget voor zakelijk gebruik van een deelauto, tram, trein, bus of taxi kan tegen de werkelijke kosten zonder dat er belastingheffing bij de werknemer plaatsvindt. Blijft er na verwerking van de kosten van de gemaakte reizen nog budget over en wordt dat aan de werknemer uitgekeerd, dan is dat belast loon. Fiscaal gezien dus prima in te richten, zo’n mobiliteitsbudget. Zeker met de vele apps en kaarten is het praktisch ook goed te regelen. Toch liever een leaseauto mét bijtelling? Ook dat kan met een mobiliteitsbudget. Zeker met een lage bijtelling voor een elektrische auto kan ook dat een prima idee zijn.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Ook een vraag? Mail deze dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Mobiliteit & Fiscus | Het mobiliteitsbudget is fiscaal goed in te richten | Fleet&Mobility

Mobiliteit & Fiscus | Het mobiliteitsbudget is fiscaal goed in te richten

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

Voor het flexibel inrichten van de mobiliteit van je medewerkers zijn er tal van opties; het ov, de fiets, of nog steeds de auto. Het vergoeden van zakelijke ritten met het ov is onbelast. Je mag dan zelfs de werkelijke kosten vergoeden. Ook het zakelijk gebruik van een deelfiets of deelauto is onbelast. Het zakelijke karakter van een rit kan bijvoorbeeld met agendagegevens aangetoond worden als de belastingdienst daarom zou vragen. 

Loon in natura

Lastiger wordt het als je er ook privé gebruik van maakt. Voor de deelauto is er echter een goede regeling. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) heeft een zogenaamde brancheregeling met de Belastingdienst afgesproken. De fiscale bijtelling voor privégebruik kan daarmee achterwege blijven als de medewerker een huurprijs voor het privégebruik betaalt. Die moet dan minimaal gelijk zijn aan de prijzen uit die brancheregeling. Daarbij wordt er rekening gehouden met de autocategorie en de duur van het privégebruik. Voor het privégebruik van de zakelijke fiets komt er per 2020 ook een mooie en vooral praktische regeling. Voorheen moest je bijhouden hoeveel privékilometers je rijdt. Vermenigvuldigd met de kilometerkosten leverde dat je belast loon in natura op. Best lastig bij een fiets zonder kilometerteller waarvan je de kilometerkostprijs ook niet zomaar weet. In de nieuwe regeling geldt: gebruik je de zakelijke fiets alleen voor zakelijke ritten en blijft de fiets op de zaak achter, dan heb je geen bijtelling. Gebruik je de fiets ook privé en/of voor woon-werkverkeer, dan bedraagt de bijtelling van 7 procent van de consumentenadviesprijs. Kies je bijvoorbeeld voor een speedpedelec van zo’n vierduizend euro, bedraagt je netto bijtelling per maand in 2020 nog steeds maar maximaal € 11,55. 

Fiscaal is een mobiliteitsbudget prima in te richten.

Onbelast en werkelijke kosten geef je als werkgever je werknemer liever een vast mobiliteitsbudget per maand, dan volgt de belastingheffing de manier waarop het budget wordt gebruikt. Is dat voor privé aangeschafte of gekochte vervoermiddelen, dan kan hiervoor uit het budget onbelast 19 eurocent per kilometer besteed worden. Gebruik van het budget voor zakelijk gebruik van een deelauto, tram, trein, bus of taxi kan tegen de werkelijke kosten zonder dat er belastingheffing bij de werknemer plaatsvindt. Blijft er na verwerking van de kosten van de gemaakte reizen nog budget over en wordt dat aan de werknemer uitgekeerd, dan is dat belast loon. Fiscaal gezien dus prima in te richten, zo’n mobiliteitsbudget. Zeker met de vele apps en kaarten is het praktisch ook goed te regelen. Toch liever een leaseauto mét bijtelling? Ook dat kan met een mobiliteitsbudget. Zeker met een lage bijtelling voor een elektrische auto kan ook dat een prima idee zijn.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Ook een vraag? Mail deze dan naar redactie@mobilitymedia.nl.